DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

Mateřská škola 28 října

Celoroční projekt

 

 

  

V O D A       Ž I V Á

  

Celoroční projekt

  

Úvod

 Voda živá – je přírodním darem, je zázrakem planety Země.

Ve vodě život vznikl a  lidé, rostliny a zvířata ji potřebují, aby přežili.

Je součástí každého z nás. Provází nás celým životem. Dává nám vše. Má velkou sílu.

Naší planetě se říká „modrá“, protože 70 % jejího povrchu pokrývá voda. V podobě kapalné, plynné a pevné.

 Zdá se, že vystačí všemu živému na Zemi.  Ale stále vzácnější a dražší je voda pitná.

Kvůli jejímu  zvyšujícímu se nedostatku lidé opouští svá místa pobytu.

Také proto je rok 2013 vyhlášen Organizací spojených národů jako Mezinárodní rok vodní spolupráce s tématem :

Voda pro život.

 

 

PROJEKT -  VODA ŽIVÁ – motivace, historie

 Voda nás provází celým naším životem….

I při seznamování se s prostředím a poznávání  okolí naší mateřské školy se s ní bezprostředně setkáváme.

Naše mateřská škola sídlí v části města zvané Na Rybníku.

 

 

 

 Vydáváme se za poznáním historie místa, výskytu vody ve městě a bezprostřední blízkosti.

  Hledání původu části města Na Rybníku nás přivedlo až do daleké historie královského města Uherské Hradiště.

Pevnost, postupně vznikající na křižovatce obchodních cest, prodělala od svého osídlování v 8. století dlouhý a složitý historický vývoj.

Nově založenému městu králem Přemyslem Otakarem II. v roce 1257 byla poskytnuta řada královských výsad a město muselo být před nepřáteli opevněno.

Právě za těmito kamennými hradbami směrem na východ se nacházely pastvy a mařatický rybník, které dokumentuje dochovaný situační plán.

V archívu města je založen Listinný doklad vztahující se k darování mařatického rybníku V. Kulíškovi pocházející ze dne 20. 7. 1626.  Situační plán pak dokládá dělení pastvy z roku 1826 mimo jiné i na území dnešního sídliště Na Rybníku.

Dnes nám historickou existenci výskytu vody v bezprostřední blízkosti naší školičky připomínají  jen staleté vzrostlé vrby, které v místě mokřad vyrostly. 

 

Charakteristika projektu:

 Hlavním tématem projektu je voda. Vycházíme z místa, kde sídlí naše mateřská škola - Na rybníku, abychom se dostali až ke kořenům a historii této části města. (Zda se voda skutečně zde vyskytovala a v jaké podobě)

Během celoročního projektu by se děti měly seznámit s významem vody pro život na Zemi, s jejími vlastnostmi

a se správným hospodařením s ní.

Projekt je rozdělen do pěti podtémat, která dávají dětem různé náhledy na vodu.

 

Dílčí vzdělávací cíle :

 Děti se během projektu prakticky seznámí s vodou jako základní podmínkou života, s jejími podobami a koloběhem vody v přírodě, s počasím. Bezprostředním kontaktem, praktickými činnostmi a experimenty poznají  vlastnosti vody jako součásti neživé přírody. Seznámí se s jejím významem pro lidstvo, faunu i flóru a s problémem nedostatku vody a nutnosti hospodaření s ní ve výchově k ekologii.

 

Realizace projektu :

 Projekt je realizován v průběhu školního roku. Zahrnuje praktické činnosti, experimenty, cílené vycházky, výlety

do přírody, exkurze a besedy. Jeho součástí je spolupráce s rodiči, s institucemi a kluby ( muzeum,základní škola,

knihovna, ekologické centrum Trnka, Český rybářský svaz a další ).

Projektu se účastní děti od 3 do 6 let.

Pro realizaci je důležitá motivace, aktivita dětí, komunikace a vzájemná spolupráce.

Zjištěné zkušenosti v průběhu projektu  budou  zaznamenávány a hodnoceny.

 

 Klíčová slova :

 Voda povrchová, podzemní a odpadní;  koloběh vody v přírodě;  zdroje vody;  skupenství vody;   hospodaření s vodou;  znečistění vody;  úpravny a čističky vod;  voda a lidské tělo; pitný režim;  vodní biotopy.

 

Podtémata projektu :

 1. Ve školičce Na rybníku - dotyk vody

2. Proč padají kapky z nebe ?

3. Když voda spí

4. Voda nad zlato

5. Hrajeme si s vodičkou

 

Ad 1/ V e školičce Na rybníku - Dotyk vody

 

Obsah podtémata :    Historie části města Na rybníku, voda v nejbližším okolí,

                                       voda a moje tělo- hygiena, pitný režim 

                                       počasí

 

Ad 2/ Proč padají kapky z nebe ?

 

Obsah podtémata:         Kde se tu bere voda - voda v přírodě; koloběh vody; počasí - změny v roč-

                                         ním období; beseda v knihovně - voda v knihách, od pramínku do moře

                                         výlet - studánky

 

 

Ad 3/ Když voda spí

 

Obsah podtémata:        skupenství vody; voda a její vlastnosti- výukový program Trnky;  voda a

                                       zdraví ; otužování ; oblékání

                                       voda a sport; voda jako hudební nástroj; voda v hudbě,

                                       voda v tradicích

 

 Ad 4/ Voda nad zlato

 

Obsah podtémata :     otevírání a čištění studánek; rychlení a pěstování rostlin; fauna a flóra ve

                                       vodě a kolem vody; vodní biotopy; ekologie a hospodaření s vodou

                              

 Ad 5/ Hrajeme si s vodičkou

 

Obsah podtémata:     Pramínek - potok - řeka - moře, voda jako přírodní živel, její síla. Voda

                                      v rukou a práci člověka; voda na Zemi.Voda v barvách, jak se míchá duha

                                      Voda jako zdroj zábavy  ( Rybářský klub )

 

Klíčové kompetence projektu :

 Kompetence k učení

  • Soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje a všímá si souvislostí ve svém okolí, části města

  • získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích i v dalším učení,máelementární poznatky o světě lidí, o městě, historii místa odkud pochází

  • klade otázky ,hledá na ně odpovědi, aktivně se zapojuje do dění kolem něj

  • snaží se porozumět věcem, jevům a dějům

 

Kompetence k řešení problémů

  • Všímá si dění a problémů v souvislosti s čistotou vody, nedostatku pitné vody

  • Problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti

  • řeší problémy, známé a opakující se situace řeší na základě nápodoby, či opakování, náročnější s pomocí dospělého

  • Zkouší, experimentuje, vymýšlí nová řešení, hledá možnosti

  • Chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné  a uvážlivé řešení je naopak výhodou

 

Komunikativní kompetence

  • v běžných situacích začíná komunikovat bez zábran a ostychu s dětmi i dospělými

  • chápe, že být komunikativní, vstřícné a iniciativní je výhodou

  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity, nálady různými způsoby

  • dovede využít informativní prostředky a pracovat s informacemi

 

Sociální a personální kompetence

  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje

  • v běžných situacích uplatňuje základní pravidla společenského styku

  • spolupodílí se na společných rozhodnutích

 

Kompetence činnostní a občanské

  • ví, že není jedno v jakém prostředí žije a že svým chováním se na něm podílí, a že je může ovlivnit

  • chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá

  • dbá na osobní zdraví a čistotu, chová se odpovědně s ohledem na zdravé okolní prostředí

  • chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost jsou přínosem a naopak lhostejnost, nevšímavost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky

 

 

 Podtéma projektu : VE ŠKOLIČCE NA RYBNÍKU – DOTYK VODY

 Obsah podtématu :

  • Seznámení se s historií části města Uh. Hradiště zvaná Na Rybníku, kde sídlí naše mateřská škola – souvislost názvu části města s historickými doklady o výskytu rybníka v dané lokalitě.

  • Voda kolem nás a v našem nejbližším okolí.

  • Voda a moje tělo – hygiena, pitný režim 

     

Konkrétní činnosti :

 

Motivace projektu                - Voda v bezprostředním okolí naší mateřské školy – rybička jako symbol a poselství                                existence rybníku na území sídliště

„ Po stopách našich předků“ - zjištění o historii části města Na Rybníku, historie rybníku v této části

                                                procházky sídlištěm, zjišťování detajlů – Co se dochovalo,

                                                co změnili lidé od doby královského města Hradiště 

 Voda kolem nás                     – procházky k zdrojům vody: kašna na sídlišti, blízký tok řeky Moravy, slepé

                                                 rameno řeky, studánka Pod Svahy, kašny ve městě

 Výlet                                     – zamykání studánky

                                              – výlet do Chřibů ke studánce U Mísy

 Voda a moje tělo                   – voda v mateřské škole. Upevňování hygienických návyků, dodržování pitného

                                                 režimu, voda pro zdraví.

 Můj dotyk vody                     – výstavka z fotografií dětí –„ Já a můj dotyk vody“ 

 

Celek vede k poznání :

  • historie naší části města, historie názvu části

  • pojmenování , co nás v našem nejbližším okolí obklopuje

  • podoby vody ve městě i v přírodě - úvod

  • jak se nás voda „dotýká“ a proč- fotografie setkání s vodou

  • důležitost vody pro osobní hygienu a pitný režim

 

Podtéma projektu:  PROČ PADAJÍ KAPKY Z NEBE

  Obsah podtématu:                                       Kde se bere voda na Zemi – voda v přírodě

                                                                                                                      -  koloběh vody

                                                                                                                       – změny v ročních obdobích, počasí

 Konkrétní činnosti :

 „S rybičkou pro kapku vody „                          – motivace podtémata

 Kde se vzala kapka vody                                  – obrazovým materiálem, tvořivou činností, pohybovými hrami – např.

 Hra na pramínek, Putování kapky vody           - přiblížení koloběhu vody v přírodě.

 Voda se nikdy neztratí                                   – voda v knihách – četba z knih o vodě – Vodnické pohádky, atd

                                                                            Práce s knihou – atlas, přírodovědné knihy

 Proměny počasí                                               – teorie – voda v pranostikách,   práce s kalendářem přírody

                                                               -  praxe – vycházky v různém počasí, pozorování, oblékání

                                                                              Hydrometeorologie „Na meteorology"

Beseda v knihovně                                            – voda v knihách

                                                               -  koloběh vody v přírodě

                                                                – přírodovědné knihy

Celek vede k poznání :

  • kde je všude voda  v přírodě

  • poznání koloběhu vody v přírodě

  • proměny počasí, pozorování, zaznamenávání změn, poznání symbolů počasí

  • práce s knihou, zpracování informace

  • středisko informací – knihovna

  • komunikativnost

  

Podtéma projektu : KDYŽ VODA SPÍ

 Obsah podtématu:              Voda v tradicích ( tradiční zvyky s vodou, tradice a pořekadla – Kateřina na                

                                                   blatě… , Martin na bílem koni, atd.), zdroj inspirace lidového umění,

                                                   voda jako hudební nástroj, voda a hudba,

                                                   voda a sport

                                                   voda a zdraví, otužování, oblékání v zimním období

                                                   voda spící – skupenství a vlastnosti vody

  

Konkrétní činnosti .

Voda v tradicích  a zvycích spojených se zimním obdobím – teoretické i praktické činnosti – Kateřina, Martin, Vánoce, nový rok. Voda – hudební nástroj, voda v lidové hudbě ( práce s písněmi Hradišťanu, Hradišťánku, koledami )Voda pro zdraví – otužování se,v zimním období. Příprava čajů pro zdraví. Sportování po proměnách vody – sníh, led, sportování pro zdraví. Pokusy a experimenty s vodou – čistota sněhu, mrazení vody, vaření,rozmrazování, skupenství vody. Poznávání vlastností vody, rozbor vody.

 

Celek vede k poznání :

 

  • pomocí prožitku pochopení účelu a krásy neustálých proměn vody – hudební, výtvarný i společenský prožitek

  • voda jako inspirace pro umění a tvůrčí pokusy

  • pomocí experimentu a pokusu poznání vlastností vody, složení a  skupenství

  • voda – důležitý prvek pro zdraví

  • proměny vody – využití pro sport a zábavu

 

Podtéma projektu :  VODA NAD ZLATO

 

 Obsah podtématu :     Otevírání a čištění studánek

                                            Voda jako nezbytná podmínka života na Zemi – rychlení a pěstování rostlin

                                            Fauna a flóra ve vodě a kolem vody

                                            Vodní biotopy

                                            Ekologie, nedostatek pitné vody, hospodaření s vodou

 

Konkrétní činnosti :

 

Pěstování rostliny od semínka, až k plodům     – provádění zahradnických prací. Dokumentace poznatků.

 Poznávání vodních biotopů                               – vycházky ke studánce, ke slepému rameni řeky, k řece Moravě

                                                                            Vyjadřování zážitků pomocí různých technik

 Seznámení se s faunou a flórou kolem vody    – pozorováním na vycházkách, v knihách

                                                                          - Beseda s rybářem Rybářského svazu Mařatice

                                                                          - Exkurze - Vodní svět v obci Modrá

 Beseda v knihovně                                            – fauna a flóra kolem vody, Od pramínku do moře

 

Ekologická výchova                                            – Den Země – problém nedostatku pitné vody

                                                                            Voda pro život – výukový program DDM Šikula

 

Výlet                                                                 – odemykání studánky Mísy – výlet do Chřibů

                                                                             Léčivé prameny a vřídla

  

Celek vede k poznání :

 

  •  Pochopení významu vody pro život

  •  Pochopit nezbytnost odpovědného chování každého z nás , péče o životní prostředí

  •  Problematiky řešení nedostatku pitné vody na Zemi

  • Význam zdrojů vody

  • Úpravny a čističky vod

  • Vede děti ke správnému hospodaření s vodou

  • Pochopení významu lesa jako zásobárny vody

  • Činnosti a experimenty

  

Podtéma projektu : HRAJEME SI S VODIČKOU

 

 Obsah podtématu : Od pramínku až do moře – voda jako přírodní živel a její síla

                               Voda – pomocník lidské práce

                               Voda jako zdroj radosti a zábavy

                               Voda v barvách – barvy duhy

 

Konkrétní činnosti :

 

Voda jako pomocník lidské práce     – poznávání v profesích dospělých

Voda jako přírodní živel                   – voda na Zeměkouli – pramínek, řeky, moře – práce s Atlasem, filmové

                                                           dokumenty, pohybové ztvárnění, pohybové hry

Voda                                                 – zdroj zábavy :  hrátky s vodou, cvičení, zábavné hry na zahraděb MŠ.

                                                            Výlet lodí po řece Moravě

Barvy vody                                        – výtvarné, hudební vyjádření

 

Celek vede k poznání :

 

  • voda jako  zdroj života, zábavy, přírodní živel, pomocník člověka

  • „modrá“ planeta – voda, výsada naší Země

  • Rozlišení kapalné podoby vody -odpadní, podzemní a povrchové

  • voda v umění – hudba, literatura, malířství

  • voda jako zdroj zábavy – hrátky s vodou

  •  rybolov, výlety  a léto u vody

 

 

Závěr

 

Celý projekt vyvrcholí Vernisáží vystavených prací dětí, jejich záznamů, zjištění, fotografií z akcí - dokumentujících  realizaci projektu.

 Vernisáž bude součástí akce k ukončení školního roku.

 

 

Literatura : 

 

Ladislav Kovář: Tajemství vody

Kolektiv autorů : Velká kniha o vodě

J. Němec a kolektiv : Voda v České republice

J. Farndont : Zvídavý pozorovatel počasí

Šimonovy pracovní listy

 

Internetové stránky společnosti Arnika : Voda živá

                                                                 Povodně 1997

Soubor Hradišťánek : Voda

 

CD Hradišťanu:   Studánka rubínka

                             Hradišťan o slunovratu